A kirakat az üzlethelyiségek falában lévő, üvegezett nyílás, ahol bemutatják az üzletben kapható árukat. Fontos információ közvetítő eszköz: tájékoztat az üzlet kínálatáról, árairól, bemutatja az árut a maga fizikai valójában. A kirakatok által lehetősége van a vásárlónak az azonos szükségletet kielégítő üzletek árukészletének összehasonlítására. Mivel a kirakat reklámhatása az üzlet közvetlen környezetében érvényesül, nagy a valószínűsége a vásárlási impulzus tényleges megvalósulásának. A kirakat forgalmas, kivilágított helyen azonnali erős vásárlási impulzust képes kiváltani.
A kirakatnak több funkciója van: figyelemfelkeltés, reklám, városképi funkció.
A jól rendezett kirakatok esztétikusak és illeszkednek az épületportálhoz, illetve az egész település arculatához. Így fontos szerepük van az idegenforgalom alakításában. A kedvező esztétikai hatás elérése érdekében művészi eszközöket is felhasználnak.
Kirakatrendezésnél nagyon fontos, hogy a vevő a portál kiképzéséről is megismerje a bolt profilját. Egy kirakat berendezésekor meg kell határozni a kirakatba kerülő áruk mennyiségét és fajtáját, a megfelelő dekorációt, a segédeszközöket, a megvilágítást, az árurendezés stílusát és gyakoriságát.
A kirakat legfőbb eleme az áru, ezért lényeges a körültekintő megválasztása. A bemutatott termék mennyiségét befolyásolja a bolt jellege, elhelyezkedése és mérete is.
A jó kirakati dekoráció előnyös helyzetben tünteti fel a terméket, de nem vonja el a figyelmet róla, célja tehát a figyelemfelkeltés.
A kirakat színkompozíciója is változatos lehet.
A monokromatikus színséma alkalmazásakor egy szín különböző árnyalatai jelennek meg a kirakatban. Az analóg színrendszerben egymáshoz közel álló színárnyalatokat alkalmaznak. A kontrasztszínek alkalmazásánál az ellentétes színek figyelemfelkeltő és emocionális hatását használják fel. A polikromatikus színséma több szín együttes felhasználásából jön létre.
A kirakati dekoráció kialakításánál sokszor használnak különféle segédeszközöket, amikor magát a terméket nem lehet a kirakatban elhelyezni.
Kirakati segédeszközök az állványok, polcok, feliratok, árcédulák. Általános követelmény, hogy egy kirakatban az áru mellett szerepelnie kell az árnak is.
A kirakatok megvilágítására is több lehetőség van, a fényt nemcsak világításra, hanem dekorációs célra is használhatjuk.
Kirakatok átrendezésére azért van szükség, hogy ne váljon unalmassá a kompozíció, hiszen akkor a figyelemfelkeltő szerepe már nem érvényesül.
Ahhoz, hogy terméket hatékonyan mutathassuk be, ismernünk kell annak tulajdonságait.
Az árurendezés divatja koronként együtt változik az új technikai eszközök, állványok, díszítőelemek és természetesen a próbababák változásával.
Hírek
Helyszín: Duna Plaza, földszint
Időpont: 2015.05.27. - 2015.05.28.
Xhibition
Ez egy nyilvános bemutató, egy vizsgakirakat. A kirakat témája és bemutatott terméke is a próbababa.